Buitenlandse documenten registreren

Algemeen

Heeft u een akte of document van een gebeurtenis in het buitenland? Bijvoorbeeld van een geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning of adoptie? Dan moet u dit document laten registreren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.

Beschrijving

Wat neemt u mee?

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Origineel document, mogelijk met vertaling en legalisatie 

Origineel document inleveren

De gemeente houdt het originele document tijdelijk in. U krijgt een kopie mee. Nadat de gemeente de gegevens heeft verwerkt, krijgt u bericht. U kunt dan het originele document ophalen.

Verklaring geen schijnhuwelijk

Laat u een buitenlands huwelijk registreren? Dan kan de gemeente u vragen een 'Verklaring geen schijnhuwelijk' te ondertekenen. Dit moet u samen doen.

Hoelang duurt het?

De gemeente handelt uw aanvraag binnen 4 weken af.

Voorwaarden

  • De gebeurtenis moet rechtsgeldig zijn in het land waar het heeft plaatsgevonden.
  • Dit betekent moet zijn opgesteld volgens de plaatselijke regels en door een bevoegde instantie.

Legaliseren

U moet buitenlandse documenten meestal laten legaliseren in het land van herkomst. Kijk op de website van de Rijksoverheid hoe u dit per land doet.

Vertalen

U heeft geen vertaling nodig voor een document in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Is het document in een andere taal? Dan heeft u wel een vertaling nodig. U kunt:

  • Een meertalig modelformulier aanvragen bij de instantie die het document heeft afgegeven (alleen mogelijk in de EU).
  • Het document laten vertalen door een beëdigd vertaler.

Kosten

Er zijn geen kosten.

Meer informatie