Buitenlandse documenten registreren
Algemeen
Heeft u een akte of document van een gebeurtenis in het buitenland? Bijvoorbeeld van een geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning of adoptie? Dan moet u dit document laten registreren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
Beschrijving
Wat neemt u mee?
- Geldig identiteitsbewijs
- Origineel document, mogelijk met vertaling en legalisatie
Origineel document inleveren
De gemeente houdt het originele document tijdelijk in. U krijgt een kopie mee. Nadat de gemeente de gegevens heeft verwerkt, krijgt u bericht. U kunt dan het originele document ophalen.
Verklaring geen schijnhuwelijk
Laat u een buitenlands huwelijk registreren? Dan kan de gemeente u vragen een 'Verklaring geen schijnhuwelijk' te ondertekenen. Dit moet u samen doen.
Hoelang duurt het?
De gemeente handelt uw aanvraag binnen 4 weken af.
Voorwaarden
- De gebeurtenis moet rechtsgeldig zijn in het land waar het heeft plaatsgevonden.
- Dit betekent moet zijn opgesteld volgens de plaatselijke regels en door een bevoegde instantie.
Legaliseren
U moet buitenlandse documenten meestal laten legaliseren in het land van herkomst. Kijk op de website van de Rijksoverheid hoe u dit per land doet.
Vertalen
U heeft geen vertaling nodig voor een document in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Is het document in een andere taal? Dan heeft u wel een vertaling nodig. U kunt:
- Een meertalig modelformulier aanvragen bij de instantie die het document heeft afgegeven (alleen mogelijk in de EU).
- Het document laten vertalen door een beëdigd vertaler.
Kosten
Er zijn geen kosten.