Gertjan: ‘We moeten met zijn allen om’

Vanaf 1 januari 2025 heeft Delft een nul-emissiezone voor zakelijke voertuigen in de binnenstad. Nieuwe vrachtauto’s en bestelbussen die in de binnenstad komen, moeten dan schoon – en dus uitstootvrij – zijn. Gertjan Rozema vertelt hoe hij zijn verhuurbedrijf voorbereidt op de nieuwe regelgeving.

Rozema verhuurt al sinds 1953 spullen voor feesten en evenementen. Met Gertjan en zoon Casper staan inmiddels de derde en vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “We leveren binnen Delft en 30 kilometer daaromheen”, vertelt Gertjan. Dat deed het bedrijf tot nu toe met drie bakwagens en een bestelbus. In oktober komt daar een elektrische bakwagen bij.

Niet langer wachten

Een paar jaar geleden hoorde Gertjan over de plannen voor een nul-emissiezone in Delft. Maar de precieze regels bleven lang onduidelijk, vond hij. Een online kentekencheck bood houvast. Daaruit bleek dat zijn wagens nog tot 2027 de binnenstad in mogen. Toch zette de nul-emissiezone hem aan het denken. “Steeds meer klanten willen dat we spullen emissieloos komen leveren. Wij besloten daarom om niet langer te wachten en op zoek te gaan naar een elektrische wagen.”

Gratis adviesgesprek 

Gertjan maakte gebruik van het aanbod van de gemeente om een gratis adviesgesprek in te plannen. “Met logistiek makelaar Jan-Willem hebben we gekeken welke schone alternatieven er voor ons zijn en wat de financiële afweging kan zijn.” De keuze viel op een elektrische bakwagen. “Ook met het oog op verkeersveiligheid”, vertelt Gertjan. “Met een kleine bakwagen navigeer je makkelijker en veiliger door de binnenstad dan met een grote vrachtauto.” Daarnaast was de actieradius belangrijk. De nieuwe wagen zou 150 tot 200 kilometer per dag moeten rijden en dat moest wel met één laadbeurt kunnen. 

Investering

Na vergelijking van verschillende offertes, koos Gertjan voor een bakwagen van Renault. Kosten: 60.000 euro. Een flinke som geld, vindt hij. “Tegelijkertijd wordt het verschil met bijvoorbeeld een dieselwagen steeds kleiner, want daar betaal je straks ook BPM voor.” Hij realiseert zich goed dat niet elk bedrijf het geld voor een elektrische wagen kan ophoesten. “Zeker omdat veel bedrijven in de evenementen- en horecabranche een aardig jasje hebben uitgedaan in coronatijd.” 

Cityhub

Voor bedrijven die zelf geen elektrisch vervoer hebben, kan de cityhub uitkomst bieden. Bedrijven brengen hun leveringen naar de hub, waarna een schone vervoerder de spullen naar hun eindbestemming brengt. De gemeente Delft heeft daar afgelopen jaar een proef mee gedaan. Toch denkt Gertjan dat de cityhub niet voor alle bedrijven een geschikte oplossing is. “Als wij spullen bij een klant leveren, nemen wij bijvoorbeeld onze rolcontainers en kratten mee terug. De klant kan die in de krappe binnenstad lastig kwijt. Die service kan een andere vervoerder vaak niet bieden.” 

Gesprekken met de gemeente

Als bestuurslid van Bedrijvenkring Schieoevers voert Gertjan dan ook gesprekken met de gemeente over de nul-emissiezone. “Wat ons betreft mag de gemeente ondernemers nog wel meer en duidelijker informeren. Ondernemers moeten zich laagdrempelig kunnen melden, als het niet lukt om op tijd aan de regels te voldoen. Daarnaast pleiten we voor openbare snellaadpunten op bedrijventerreinen. Zo kun je ondernemers die de overstap willen maken, écht helpen.”

Tip: check je kenteken

“Eén ding is duidelijk: we moeten met zijn allen om”, besluit Gertjan. Voor ondernemers die nog niet zo ver zijn heeft hij een tip. “Doe de kentekencheck om te zien wat er voor jouw voertuigen geldt. En vraag een gratis gesprek aan met de logistiek makelaar. Zo weet je waar je aan toe bent.”

Wat betekent de nul-emissiezone voor u?

Delft is een van de 29 gemeenten in Nederland die vanaf 1 januari 2025 een nul-emissiezone heeft. Dat betekent dat vrachtauto’s en bestelwagens die op benzine, diesel of gas rijden, de binnenstad niet meer in mogen. Voor bepaalde voertuigen is er een overgangsregeling. Ook kunnen ondernemers in sommige gevallen een ontheffing krijgen. De gemeente en de overheid helpen u graag op weg. Bijvoorbeeld met een gratis scan, persoonlijk advies en subsidies. Kijk voor meer informatie op de speciale pagina over de nul-emissiezone. Wilt u een adviesgesprek? Bel dan Jan-Willem Dikmans op 06 - 51 79 03 85 of stuur hem een mail.

Tekst: Judith Dekker | Foto: Erwin Dijkgraaf