Garantstelling of logiesverstrekking
Algemeen
Ontvangt u iemand uit het buitenland die tijdelijk in Nederland verblijft? Dan heeft u misschien een 'bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' nodig. U vraagt dit bewijs aan met een formulier van de Rijksoverheid.
Beschrijving
Vul het formulier in en onderteken het bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Bent u getrouwd of geregistreerd partner en wilt u garant staan? Dan moet u samen het formulier ondertekenen. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
Legaliseren van uw handtekening
Na het ondertekenen legaliseert de gemeente uw handtekening. Dit betekent dat de gemeente verklaart dat de handtekening echt is. Daarna stuurt u het ondertekende formulier naar de persoon die Nederland wil bezoeken. Met dit formulier kan deze persoon een visum aanvragen.
Wanneer nodig?
U heeft dit bewijs nodig als u:
- Onderdak geeft aan een niet-Europeaan (logiesverstrekking)
- Garant staat voor een niet-Europeaan die Nederland wil bezoeken (garantstelling)
Hoelang geldig?
Het bewijs is 6 maanden geldig.
Meer informatie
Kijk op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor meer informatie. U ziet hier ook vanuit welke landen iemand een visum nodig heeft.
Voorwaarden
- Garantstelling: Niet-Europeanen die maximaal 3 maanden in Nederland willen verblijven, hebben een garantstelling nodig. Dit is nodig voor het aanvragen van een visum. U staat dan garant voor de kosten die de bezoeker maakt. Vul onderdeel 3B van het formulier in als u garant wilt staan.
- Logiesverstrekking: Geeft u iemand onderdak die een visum nodig heeft voor Nederland? Vul dan onderdeel 3A in.
Kosten
Kosten 2025 | |
---|---|
Handtekening legaliseren | € 11,50 per handtekening |