Hulp voor ex-toeslagpartners
Algemeen
Is uw ex-toeslagpartner gedupeerd? Gingen jullie uit elkaar voordat uw ex-partner het compensatiebedrag ontving? En heeft u niet eerder een compensatie ontvangen? Dan is er voor u misschien de regeling voor ex-toeslagenregeling. Dit is een herstelregeling waardoor u recht heeft op een geldbedrag van de Belastingdienst. U heeft dan ook recht op hulp van ons hulpteam voor Delftse gedupeerde ouders, hun kinderen en ex-toeslagpartner.
Hulp van de gemeente
Samen kijken we naar uw situatie en naar welke hulp er nodig en mogelijk is. Dit kan bijvoorbeeld hulp zijn bij:
- geldzorgen en het oplossen van schulden
- gezondheidsproblemen (lichamelijk of psychosociaal)
- het zoeken naar mogelijkheden voor werk of een opleiding
- dreigende uithuiszettingen of afsluiting van gas, elektriciteit of water
- andere woonvragen
- het ondersteunen bij hulpvragen van uw gezin
- het contact met de Belastingdienst
Wilt u hulp of een luisterend oor? Geef dan uw gegevens aan ons door. Een medewerker van het hulpteam belt u dan binnen 5 werkdagen. U kunt ook zelf bellen naar 14015. Van maandag tot en met vrijdag zijn wij telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. U kunt ook een Whatsapp sturen naar 06 527 39 476. Op werkdagen krijgt u binnen 24 uur een reactie.
Voorwaarden ex-toeslagpartnerregeling
Veelgestelde vragen
Algemeen
-
Kinderopvangtoeslag wordt altijd aangevraagd door 1 ouder. Is de aanvrager gedupeerd? Dan krijgt deze ouder geld. Dit geld is bedoeld voor het hele huishouden. Soms bereikt dit geld niet alle gedupeerden. Bijvoorbeeld als partners niet meer bij elkaar zijn. Daarom heeft het kabinet besloten om ook de ex-toeslagpartners te compenseren met een geldbedrag en hulp:
- € 10.000 van de Belastingdienst
- Brede ondersteuning door de gemeente
- Hulp bij uw schulden
- Aanvullende hulp bij meer schade
U leest hier meer informatie over de ex-toeslagpartnerregeling.
-
Een deel van de ex-toeslagpartners voor wie deze regeling is bedoeld is bekend bij de Belastingdienst. Zij ontvangen vanzelf een brief waarmee zij zich kunnen aanmelden voor de regeling. De Belastingdienst stuurt de brieven in verschillende stappen.
-
Als u denkt dat u onder de ex-toeslagpartnerregeling valt, dan kunt u zich vanaf half april 2024 aanmelden bij de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst kunt u zelf alvast kijken of de regeling voor u bedoeld is.
Hulp van gemeente
-
U komt alleen in aanmerking voor hulp als de Belastingdienst u heeft erkend als gedupeerde ex-toeslagpartner. U krijgt daarover een brief van de Belastingdienst.
-
Het hulpteam krijgt alleen contactgegevens van de Belastingdienst als u bij de Belastingdienst heeft aangeven dat u hulp wilt. Het hulpteam neemt dan binnen 5 werkdagen contact met u op om een afspraak te maken voor een eerste gesprek. Dit gesprek vindt binnen 8 weken plaats. We luisteren naar uw verhaal en stellen vragen over uw situatie om u zo goed mogelijk te helpen.
Heeft u eerder hulp nodig? Neem dan zelf contact op met het hulpteam.
-
Dit hangt af van uw situatie en hulpvraag. Ex-toeslagpartners hebben recht op brede ondersteuning van de gemeente. Brede ondersteuning is hulp. Hulp op allerlei onderdelen van uw leven. Samen kijken we welke hulp er nodig is voor een nieuwe start voor u en uw gezin. Het hulpteam schrijft dit op in een plan van aanpak.
De brede ondersteuning is maatwerk. Het kan zijn dat u spullen krijgt binnen de brede ondersteuning. Dit bekijken we in de 6 maanden na het eerste gesprek. Hiervoor is wel een motivatie nodig. Het recht op brede ondersteuning is niet hetzelfde als het recht op spullen.
Let op: Als uw eerste gesprek voor 1 januari 2025 was, begint de termijn van 6 maanden op 1 januari 2025. We moeten dus uiterlijk 1 juli 2025 spullen verstrekken voor een nieuwe start.
-
Nee, de hulp die u krijgt verschilt per persoon en situatie. Wat er nodig is om een nieuwe start te maken is voor iedereen anders.
-
Nee, dat is niet mogelijk. De brede ondersteuning is gericht op een nieuwe start in de toekomst. Het hulpteam kijkt naar de situatie die er nu is. En wat er nu nodig is om die nieuwe start te kunnen maken.
-
Heeft u te maken met een dreigende uithuiszetting? Of een dreigende afsluiting van gas, elektriciteit of water? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het hulpteam. En meld dat het om een crisissituatie gaat. We nemen dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen contact met u op.
-
In het plan van aanpak staat hoe we u ondersteunen bij een nieuwe start. Na het eerste gesprek hebben we maximaal 2 jaar om het plan aan te vullen en af te maken. Als de doelen eerder zijn bereikt, duurt de ondersteuning korter.
Let op: als je eerste gesprek voor 1 januari 2025 was, start de termijn van 2 jaar op 1 januari 2025. Dit betekent dat we uiterlijk tot 1 januari 2027 hebben om het plan af te maken.
-
Hulp van het hulpteam is vrijblijvend. U beslist zelf of u hier gebruik van maakt. Wilt u geen hulp? Dan kunt u dit doorgeven aan uw contactpersoon van het hulpteam. Wilt u op later moment toch hulp? Stuur dan een e-mail naar toeslagenaffaire@delft.nl.
-
Stuur een e-mail naar toeslagenaffaire@delft.nl. We ijken dan graag samen opnieuw naar uw situatie.
Schulden
-
Heeft de Belastingdienst u aangemerkt als gedupeerde? Dan worden bijna alle schulden kwijtgescholden die zijn ontstaan vóór 1 januari 2021. Ook als u deze schulden heeft afbetaald ná deze datum. U hoeft hiervoor zelf geen aanvraag in te dienen. Schulden die ná 1 januari 2021 zijn ontstaan, worden niet kwijtgescholden. Deze moet u wel betalen.
-
Uw private schulden (en bijkomende kosten) die zijn ontstaan voor 1 juni 2021 kunt u indienen bij Sociale Banken Nederland (SBN). Als uw private schulden aan de voorwaarden voldoen, betaalt de SBN deze af.
Heeft u private schulden (die u vóór 1 juni 2021 moest betalen) betaald met het compensatiebedrag van de Belastingdienst? Dan kunt u dit geld misschien terugkrijgen van SBN. U moet hiervoor ook een aanvraag doen.
Let op: bent u vóór 1 juli 2023 erkend als gedupeerd? Dan heeft u tot 31 december 2023 om uw aanvraag in te dienen bij de SBN. Bent u ná 1 juli 2023 erkend als gedupeerd? Dan heeft u vanaf dat moment 6 maanden om uw aanvraag in te dienen.
U kunt hulp krijgen van het hulpteam van de gemeente en ISOFA bij:
- het verzamelen van uw private schulden
- het invullen van het formulier voor uw private schuldenlijst
- het online indienen van uw (betaalde) private schulden bij SBN
Contact
- Gemeente: bel 14015 of mail naar toeslagenaffaire@delft.nl.
- ISOFA: bel 06 190 04 038 of mail naar info@isofa.nl.
-
Dit hangt af van uw situatie. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met uw bewindvoerder of uw consulent van de Financiële Winkel om door te geven dat u gedupeerd bent. U hulpverlener kijkt dan samen met u of het mogelijk is om uw traject eerder te beëindigen.
SPUK
-
De SPUK is een specifieke uitkering. Via een SPUK kunnen gemeenten geld aanvragen bij het Rijk om beleid uit te voeren. In de SPUK wordt geregeld waarvoor gemeenten geld krijgen. En hoe zij dit moeten verantwoorden.
Dit geld wordt gebruikt om de brede ondersteuning te organiseren. -
Ex-toeslagpartners hebben geen recht op de SPUK. De SPUK is de manier waarop gemeenten gefinancierd worden om werk uit te voeren. Op grond van de SPUK bestaat er geen recht op compensatie of middelen aan ex-toeslagpartners. Ex-toeslagpartners hebben wel recht op brede ondersteuning.
-
Nee, de gemeente ontvangt geen vast bedrag per ex-toeslagpartner.