Nieuwe oplossingen autoluwe zones

In de Delftse binnenstad wordt het steeds drukker. Daarom gaat de gemeente de komende jaren meer autoluwe zones aanleggen. In februari organiseerde de gemeente verschillende bijeenkomsten om te luisteren naar de zorgen hierover bij betrokken bewoners en ondernemers. “Voor de belangrijkste punten hebben we nu een oplossing gevonden”, zegt wethouder Frank van Vliet.  

Hoger doel 

“Het terugdringen van de auto is uiteraard geen doel op zich”, zo benadrukt wethouder Frank van Vliet allereerst. “Het is een van de vele maatregelen die we nemen om de binnenstad groener te maken. En leefbaar en bereikbaar te houden, ook op de langere termijn. Met het project Ruimte in de Binnenstad zorgen we voor een gezonde, toegankelijke en veilige openbare ruimte. Dát is het hogere doel.”

Vragen van betrokkenen 

Ondernemers willen vooral weten of en waar hun klanten kunnen blijven parkeren in de buurt, zo blijkt uit de genoemde bijeenkomsten. Bewoners vragen zich af: waar moet ik mijn auto straks kwijt? Hoe ver moet ik lopen? Is er voldoende plek in de garages? En wat betekent dit voor mensen die slecht ter been zijn?

Plannen aangepast

“Wij kunnen ons die vragen natuurlijk goed voorstellen”, zegt Van Vliet. “Daarom hebben wij alle zorgen én wensen de afgelopen maanden verzameld. En we hebben gekeken hoe we hieraan tegemoet kunnen komen. Zo hebben we de plannen op een aantal punten aangepast. Hierover gaan we betrokken bewoners en ondernemers persoonlijk informeren via vier inloopbijeenkomsten op 29 mei, 1 juni (twee bijeenkomsten) en 3 juni. We zijn benieuwd wat zij van onze oplossingen vinden.”

Uitbreiding in fases 

In het nieuwe autoluw-plusgebied kan niet op straat worden geparkeerd. Dat kan wel in de vlakbij gelegen parkeergarages. Veel mensen gaven aan dat het belangrijk is om die omslag beheerst te doen. “Daarom willen we het autoluw-plusgebied gefaseerd gaan uitbreiden”, zegt de wethouder. “Dat geeft ons de ruimte om goed te volgen hoe de extra druk op de parkeergarages zich ontwikkelt. Waar nodig kunnen we dan tijdig bijsturen, zodat er nagenoeg altijd parkeerplekken beschikbaar zijn.”

Tijdelijke parkeerzone

In de eerste fase wordt het autoluw-plusgebied uitgebreid ten noorden van de Breestraat, dus langs de Oude Delft, Koornmarkt, Brabantse Turfmarkt en Gasthuisplaats. In die periode blijven de parkeerplaatsen behouden op de Westvest, Achterom, Korte Geer, Lange Geer en Oude Delft (ten zuiden van de Breestraat). Deze straten worden een aparte parkeerzone. De gemeente geeft nieuwe parkeervergunningen aan personen die in deze aparte zone wonen of een bedrijf hebben. Ook mensen die te slecht ter been zijn krijgen een mogelijkheid om hier te parkeren.

Aanpassing toegangsregels

Voor uitbreiding van het autoluw-plusgebied past de gemeente de toegangsregels aan. Van Vliet: “Daarbij hebben we met veel vragen rekening gehouden. Zo kan men in de ochtend zonder ontheffing het gebied in. Ook komt er tegen een kleine vergoeding een dagontheffing, inclusief parkeerontheffing, voor bedrijven. Aannemers kunnen hier onder meer gebruik van maken.”

Reageren?

Over de gefaseerde invoering van het autoluw-plusgebied, en over de aanpassing van de toegangsregels, wil de gemeente graag de mening van bewoners, ondernemers en bezoekers van de binnenstad horen. Wilt u ook reageren? Dit kan tot 24 juni aanstaande door een mail te sturen naar de omgevingsmanager Francis Nauman: fnauman@delft.nl 

Meer informatie

Meer informatie vindt u op deze pagina  Hier zijn ook alle documenten te vinden, waaronder de rapporten Mitigerende maatregelen uitbreiding autoluw-plus en Actualisatie ontheffingenbeleid Ruimte in de Binnenstad. U leest er ook meer over de planning.