Een cadeautje namens de ondernemers
Een wijk renoveren en verduurzamen, dat gaat nooit vanzelf. Bewoners van de Kuyperwijk die tijdelijk hun huis uit moesten vanwege de werkzaamheden, krijgen een verrassingspakket met ‘leuks & lekkers’ van lokale ondernemers. De sympathieke actie, uitgevoerd door een aantal voortrekkers van winkelcentrum Van Foreest, is meer dan alleen het uitdelen van producten, vertelt Naomi Stoffer van banketbakkerij Stoffer.
Sympathieke actie
Een ondernemer die zijn/haar producten gratis weggeeft: dat lijkt qua bedrijfsvoering misschien niet de meest handige actie. Maar dat is ook niet het hele verhaal. Dochter Naomi en vader Matthijs Stoffer van banketbakkerij Stoffer leggen uit dat de sympathieke geste allesbehalve een eenmansactie is. Naomi: “Het oorspronkelijke idee komt van hoofdaannemer Van Mierlo Dinkq. Zij wilden iets doen voor de bewoners die tijdens de renovatie tijdelijk hun huis uit moesten.’’
Waardebon
Van Mierlo Dinkq benaderde de gemeente en de winkeliers van Van Foreest. Banketbakkerij Stoffer, DA Drogisterij & Parfumerie van Foreest en Plus Martin Panis zijn uiteindelijk de bedrijven die de pakketten samenstelden met nuttige en lekkere producten. Naomi: “De pakketten vullen Plus Panis, de DA en wij met wat lekkers en een waardebon. Veel bewoners kennen ons al en komen de waardebon gewoon inwisselen voor een product naar keuze, maar we hebben ook al gemerkt dat er mensen zijn die nog nooit bij ons in de winkel zijn geweest. Met deze actie leren ze ons kennen. Zo kan het ons nieuwe klanten opleveren.”
Verbondenheid
Bovendien, zo leggen dochter Naomi en vader Matthijs uit, is de actie ook goed voor de zichtbaarheid en onderlinge verbondenheid in de wijk en van winkelcentrum Van Foreest. Het winkelgebied werd een aantal jaar geleden opgeknapt, onder meer om de herkenbaarheid te vergroten via een logo plus aankleding, zoals met kenmerkende, kleurrijke stippen op straat en uitingen in vlaggen en boodschappentassen. En dan is het goed om via opvallende, positieve acties de aandacht te - blijven - vestigen op wat je allemaal te bieden hebt.
In elk geval zijn de reacties van bewoners heel positief in de jaren 60-wijk, waar niet iedereen het makkelijk heeft. Naomi: “Mensen zijn blij en verrast. We hebben inmiddels al 25 pakketten uitgedeeld; de komende weken gaan er weer heel wat de deur uit. De laatste pakketten delen we uit in augustus, in totaal gaat het om 125 pakketten.”
Voor hoofdaannemer Van Mierlo Dinkq is de weggeefactie een goede manier om iets terug te doen voor de bewoners, zegt Eline de Boer namens het bedrijf. “We willen bewoners graag bedanken voor hun geduld. En dan is het mooi om te zien dat Naomi er met haar enthousiasme collega-ondernemers bij heeft betrokken.’’
Nieuwe bewoners
Voor de lokale winkeliers is de actie een manier om bewoners – beter - kennis te laten maken wat zij te bieden hebben. In het geval van banketbakkerij Stoffer lijkt dat misschien wonderlijk: de banketbakkerij - waar bij binnenkomst je smaakpapillen spontaan beginnen te juichen - bestaat al ruim 45 jaar. Zelfs Delftenaren die nog nooit in de winkel aan de Van Schuijlenburchstraat 60 zijn geweest, zouden Stoffer moeten kennen van de karakteristieke bezorgauto met moorkop, die zelfs in tv-programma’s was te bewonderen. “Maar er komen natuurlijk ook nieuwe mensen in de wijk wonen, die nog nooit van ons hebben gehoord. Ook daarom is deze actie een mooi gebaar.”
Gezellige drukte
Voor Naomi en vader Matthijs, die nog volop actief is in het familiebedrijf, is de ‘weggeefactie’ een leuk tussendoortje omdat het goed is voor de wijk, voor de winkel en de bewoners. Zo zou ze eigenlijk best meer initiatieven om de wijk nog gezelliger en levendiger te maken. “Nu hebben we met een aantal ondernemers het voortouw genomen met een speciale actie. Dat is leuk en positief, maar wij moeten natuurlijk vooral in de eerste plaats onze eigen bedrijfsvoering goed op orde hebben en houden.”
Lange rij
Wie binnenstapt bij Stoffer, begrijpt wat ze bedoelt. Het is een gezellige drukte van belang, ook achter in het pand waar al het lekkers wordt klaargemaakt. En dan komen de drukke (paas)dagen er nog aan, gevolgd door een climax op Koningsdag als de hele wijk aan de tompouce gaat. Naomi wijst naar buiten: “Op Koningsdag slingert hier altijd een lange rij buiten de winkel die helemaal de hoek omgaat. Hartstikke leuk toch?’’
Tekst Leo van Marrewijk | Foto’s Erwin Dijkgraaf
