Race Planet Delft gaat elektrisch

Het is een omvangrijke operatie: de switch van karts op gas naar elektrische karts betekent veel meer dan alleen het vervangen van vervoermiddelen. “De elektrificatie van de racevloot maakt deel uit van een ingrijpende renovatie van Race Planet Delft aan de Kleveringweg”, vertellen bedrijfsleider Patricia Egberts en facilitair manager Leon den Hollander.

Middenberm

Trots showen Patricia en Leon de compleet vernieuwde pitstraat waar de elektrische karts in een rij staan opgesteld en worden opgeladen. Inmiddels zijn dertig karts (plus vijftien kinderkarts) elektrisch, de rest van de vloot (nog eens dertig karts voor volwassenen) volgt binnen afzienbare tijd. De karts kunnen via een soort handige pitstop worden opgeladen in een ‘middenberm’, die gecreëerd is zodat afwisselend de ene helft van de karts wordt opgeladen, terwijl de andere helft rondjes kan blijven scheuren. Voor alle duidelijkheid: waar een pitstop in de Formule 1 bij Max Verstappen in een paar seconden gepiept is, duurt het laden van de elektrische karts aanmerkelijk langer. 

Transformatorhuisje

Aan de Kleveringweg langs de A13 draait een deel van de karts hun rondes dus al elektrisch. Daar gingen nogal wat voorbereidingen aan vooraf. Zo verrees er een extra transformatorhuisje en deed Race Planet Delft veel aanpassingen, onder meer aan de bekabeling, om een serieuze hoeveelheid stroom het pand in te krijgen. Dat is dus allemaal gelukt, met dank aan veel zelfwerkzaamheid. “We hebben het zelf bedacht én uitgevoerd”, vertellen Patricia en Leon. “Dat voelt heel anders dan dat je een bedrijf inhuurt dat alles renoveert.’’

Schoner en stiller

De switch naar elektrisch karten kwam er na een aantal overwegingen. Elektrisch karten heeft een aantal voordelen boven de oude gas-karts. Natuurlijk is elektrisch in de eerste plaats schoner en stiller. Overigens is niet iedere ‘petrol head’ blij met geluidsluwe karretjes, maar het personeel wel. “Karten draait om beleving, en die heb je hier volop, ook met elektrische karts. Zeker omdat we de enige baan in de regio zijn met verdiepingen; kartbanen met hoogteverschillen zijn sowieso zeldzaam.’’ 

En nog meer beleving: elektrische karts accelereren sneller dan de karts op gas. Ook qua veiligheid winnen elektrische karts het, doceert ‘technische man’ Leon. “De topsnelheid van elektrische karts kun je heel nauwkeurig begrenzen op 45 kilometer per uur; bij karts op gas is het begrenzen veel lastiger.’’ En over die 45 kilometer per uur: dat is de maximumsnelheid. “Maar als je in een kart zit, lijkt het alsof je 80 kilometer gaat, ook door de hoogteverschillen van onze baan krijg je een ander idee van snelheid.’’ 

Net op tijd

Bij Race Planet Delft zijn ze blij dat ze op tijd zijn begonnen met de switch naar elektrisch. ‘Netcongestie’ is immers een hot item in Nederland; steeds meer bedrijven en particulieren krijgen te horen dat ze op de wachtlijst komen als ze om een nieuwe of extra energieaansluiting vragen. “Onze aanvraag voor verzwaring hebben we al geruime tijd geleden gedaan.” Net op tijd, zo blijkt: ook Race Planet Delft ontving onlangs een brief waaruit blijkt dat nieuwe aanvragen vanaf nu in de wachtstand komen. 

Flinke investering

De elektrificatie van het wagenpark betekende een flinke investering, die Race Planet Delft combineerde met andere aanpassingen. “Sowieso was het tijd voor een opknapbeurt”, aldus Patricia. Race Planet Delft kan een compleet dagje uit bieden, met een minibaan voor kinderen – die karts waren al langer elektrisch – maar ook bijvoorbeeld met een bowlingbaan, een escaperoom, het horeca-gedeelte wordt verbouwd en er komt nog een gamehal, terwijl ook baan 1 van het racecircuit nog wordt verlengd.

Feestjes met de buren

Bij Race Planet Delft – er werken ongeveer 35 mensen, van wie zes fulltime – vervelen ze zich de komende tijd dus niet, maar het einde van de renovatie is wel in zicht. En dan kan het personeel zich ook vooral richten op de ‘normale’ bedrijfsvoering. Met de ‘buren’ van Bounce Valley biedt Race Planet inmiddels kinderfeestjes/jeugdarrangementen die aan populariteit winnen. En als er zaken zijn die geregeld moeten worden, kennen Patricia en Leon de weg. “Het is niet zo dat mensen van de gemeente de deur hier platlopen. Maar bijvoorbeeld bij de bouw van ons nieuwe transformatorhuisje en milieukwesties was het allemaal snel geregeld, de contacten met de gemeente zijn prima.”

Tekst Leo van Marrewijk | Foto's Erwin Dijkgraaf

Karten