Uitbreiden autoluwe gebied

In de Delftse binnenstad wordt het steeds drukker. We zoeken voor meer zaken een plek in de openbare ruimte. En meer mensen komen naar de binnenstad voor ontspanning en voorzieningen. We willen meer ruimte voor de voetganger, voor vergroening, fietsparkeren en verblijven. Want de openbare ruimte moet prettig zijn voor iedereen; bewoner, ondernemer en bezoeker. Daarom gaan we het autoverkeer verminderen door het huidige autoluw-plusgebied uit te breiden.

Zuidwestelijke deel parkeervrij

Door ruimte te geven aan voetgangers en minder aan auto's, ontstaan kansen om de openbare ruimte te verbeteren. Om straten anders in te kunnen richten is het nodig om eerst ruimte vrij te maken. De gemeente gaat daarom het zuidwestelijke deel van de binnenstad parkeervrij maken. Dit is het gebied tussen Zuidpoort en station Delft. In dit deel van de binnenstad mag u straks niet meer parkeren op straat. Parkeren voor invaliden blijft wel mogelijk. Net als laden en lossen.

Omgeving denkt mee

In 2023 en begin 2024 hebben we veel mensen gesproken over dit plan. Tijdens persoonlijke gesprekken, een wandeling, bijeenkomsten, telefonisch of via de mail. Zo konden we ervaringen horen over de huidige situatie. En wat de wensen zijn voor de voor de inrichting van het gebied zonder geparkeerde auto's.

Sommige mensen maken zich zorgen over parkeren en de loopafstand en anderen zijn blij en willen meer groen. Deze inbreng hebben we meegenomen bij het maken van de eerste plannen. 

Veel reacties op de plannen

Onze eerste plannen hebben we in februari 2024 uitgebreid besproken met de gemeenteraad en de stad. We hebben veel ideeën en opmerkingen ontvangen over wat beter zou kunnen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. En we hebben de plannen aangepast. Over 2 onderwerpen willen we graag uw mening horen:

  • Gefaseerd uitbreiden van het autoluw-plusgebied
  • Toegangsregels voor gemotoriseerd verkeer

1.Gefaseerd uitbreiden autoluw-plusgebied

In het autoluw-plusgebied kunt u niet op straat parkeren. Dat kan wel in de vlakbij gelegen parkeergarages. Veel mensen gaven aan dat het goed is om dit voorzichtig te doen. Daarom zijn de plannen aangepast. Hoe we het willen doen staat in het rapport “Mitigerende maatregelen uitbreiding autoluw-plusgebied”.

Mitigerende maatregelen uitbreiding autoluw-plusgebied

2.Toegangsregels gemotoriseerd verkeer

Voor uitbreiding van het autoluw-plusgebied passen we de toegangsregels aan. Daarbij is met veel van uw vragen rekening gehouden. Hoe we dat doen staat in het rapport “Actualisatie ontheffingenbeleid autoluw-plusgebied”.

Actualisatie ontheffingenbeleid autoluw-plusgebied

Definitief

We verwerken alle binnengekomen reacties en maken de rapporten definitief. Na de zomer stelt het college van B&W deze vast. We verwachten dat de nieuwe regels gaan gelden vanaf het voorjaar van 2025.

Veelgestelde vragen

In het overzicht met veelgestelde vragen staan antwoorden op vragen en opmerkingen die de gemeente heeft gekregen over de plannen voor parkeren in de binnenstad. We geven antwoord op vragen over hoe de gemeente straks het parkeren en de toegang tot de binnenstad wil organiseren nadat het autoluwe gebied is uitgebreid. Het gaat dus over de toekomstige situatie.

Meer informatie

Onder de ingekomen stukken vindt u meer informatie over het project Ruimte in de Binnenstad. Zoals een overzicht van relevant beleid, opgehaalde zorgen, parkeerbeleid, de Rode Loper en de ruimtelijke inrichting.