Inloopspreekuur over geldzaken

Het loket Geldzaken voor Elkaar is een inloopspreekuur voor mensen die schulden of andere geldproblemen hebben. Het is een samenwerking tussen Humanitas, Isofa en Delft voor Elkaar. Twee loketvrijwilligers, Ron Leenheer en Stan van der Velden, vertellen hoe het werkt. 

Een loket

Stan van der Velden: “Er zijn in Delft meerdere organisaties die kunnen helpen als iemand schulden heeft. Isofa / Schuldhulpmaatje, Humanitas Thuisadministratie en de Formulierenbrigade en Thuisadministratie van Delft voor Elkaar. Voor een deel overlappen deze organisaties elkaar. Het is lang niet voor iedereen duidelijk bij wie je waarvoor moet aankloppen. Delft voor Elkaar stelde daarom voor onze krachten te bundelen in één loket met een inloopspreekuur. En daar hebben we allemaal ‘ja’ tegen gezegd.”

Snel schakelen

Vanuit Humanitas bemensen Van der Velden en zijn collega-vrijwilliger Ron Leenheer regelmatig het loket. Leenheer: “We zijn elke woensdag open, van 14.00 tot 16.00 uur, in het pand waar Delft voor Elkaar zit: Van Bleyswijckstraat 91. Er zijn dan altijd twee mensen, namens twee van de drie organisaties. De derde is telefonisch bereikbaar, dus we kunnen heel snel schakelen. Vaak kunnen we meteen al wat zaken regelen." 

Korte termijn

"En we maken een afspraak voor een huisbezoek op heel korte termijn. Want als iets niet werkt voor personen met geldzorgen of schulden, dan zijn het een hoop bureaucratie en lange wachttijden. Het gaat vaak om mensen die al een tijd met schuld en schaamte hebben geworsteld. Ze hebben eindelijk de stap naar ons gezet, bijvoorbeeld omdat ze een dwangbevel hebben gekregen. En dan willen ze snel hulp.”

Koppelen

Ter plekke spreken de vrijwilligers met de cliënt af welke organisatie en welke soort hulp het beste past. Van der Velden: “Is het een cliënt voor Humanitas? Dan kijken we wie van onze vrijwilligers het beste bij zo iemand past. Die koppelen we en daarna is het verder aan hen. De vrijwilliger spreekt met de cliënt af hoe vaak ze elkaar zien en hoe lang de hulp duurt. Wij zijn op de achtergrond aanwezig voor als het nodig is.” 

Eigen kracht

Vaak maakt de vrijwilliger met de cliënt een overzicht van iemands inkomsten en uitgaven, vertelt Leenheer. “Wat geeft iemand bijvoorbeeld per jaar uit aan sigaretten, benzine, huisdieren of een duur telefoonabonnement? Mensen overzien dat vaak niet, tot ze het zwart op wit voor zich zien. Een vrijwilliger zal dan nooit zeggen: u moet de auto de deur uit doen. Het is aan de cliënt om keuzes te maken die nodig zijn om uit de schulden te komen. En wil iemand echt niets veranderen, tja, dan houdt onze hulp ook op. We kunnen niet levenslang naast iemand blijven zitten. We doen het niet vóór, maar mét de cliënt. Het is wel de bedoeling dat iemand het na een tijd op eigen kracht kan.”

Niet wachten

Bij heel ernstige en dringende schulden kunnen vrijwilligers wel helpen met het op orde krijgen van de administratie. Maar dan verwijzen ze iemand daarna door naar de Financiële Winkel van de gemeente, voor een schuldsaneringstraject. 
Het lijkt de laatste tijd of dat iets minder vaak nodig is, zegt Van der Velden. “We zien nu regelmatig dat mensen al eerder bij ons komen, als het nog niet zo erg is. Dat scheelt ontzettend veel ellende. Daarom roepen we iedereen met geldproblemen op om niet te wachten. Heb je twijfels? Kom naar ons inloopspreekuur! Het is gratis en verplicht tot niets. En we staan nergens van te kijken. Domme vragen bestaan niet.”

‘Eén centrale plek’

Wethouder Joelle Gooijer: “Goed dat dit inloopspreekuur er nu is. Het is belangrijk dat Delftenaren met financiële zorgen snel en goed worden geholpen. Meerdere organisaties geven in onze stad ondersteuning, op verschillende manieren. Een groot goed! Maar het kan er wel voor zorgen dat iemand niet goed weet waar hij of zij precies terechtkan met een hulpvraag. En het kan zelfs een drempel zijn voor het vragen van hulp. Met één centrale plek in de wijk, waarin alle hulpinstanties samenwerken, neem je die onduidelijkheid en hopelijk ook de drempel weg. Zo kunnen meer mensen eerder én beter geholpen worden.” 

Elke woensdag

Het inloopspreekuur bij het loket Geldzaken voor Elkaar is elke woensdag van 14.00 tot 16.00 uur open. Locatie: Delft voor Elkaar, Van Bleyswijckstraat 91. De hulp is gratis en een afspraak maken is niet nodig; u kunt gewoon langskomen. 

Op de foto Ron Leenheer (links) en Stan van der Velden, loketvrijwilligers van Geldzaken voor Elkaar. Foto: Erwin Dijkgraaf.